3Motion uit Zele, gespecialiseerd in visuele communicatie zoals lichtreclame en grote kartonnen constructies, heeft er net een eerste overname op zitten. Het is een nieuwe stap in het opvallende groeiparcours van de firma.

 

Een huzarenstukje. Dat was de jongste realisatie voor een bekend Frans luxemerk van handtassen door 3Motion. Het Oost-Vlaamse bedrijf is gespecialiseerd in de productie van allerlei vormen van visuele communicatie, vooral voor bedrijfsklanten. De opdracht was een replica van een historisch Parijs gebouw op ware grootte - 20 bij 20 meter en ruim 8 meter hoog - op te trekken in de hoofdzetel van het bedrijf voor een event.

Het werd een replica die vooral bestaat uit bedrukt honingraatkarton en geen volledig houten constructie. De opdrachtgever koos voor specifiek karton wegens de duurzaamheid, de kostprijs en de snellere opbouwtijd zonder zagen of boren. Ook moest het karton met een speciale coating voldoen aan de hoogste brandnormen. De gigantische puzzel die vier opleggers vulde, is intussen weer afgebroken en moet eind dit jaar nog eens dienstdoen. Daarna kan het karton worden gerecycleerd.

 

Can-domentaliteit

Het project is typerend voor de ‘can do’-mentaliteit van 3Motion en zijn CEO Femke Helon. Ze richtte het bedrijf in 2010 op, samen met haar man Wouter Mouton. Zij na marketingstudies en -ervaring bij Kipling, hij na een job bij een bedrijf in sport- en promotextiel dat over de kop ging. Het ondernemen begon te kriebelen. Ze kochten een grootformaatprinter over van het bedrijf. 

Amper 13 jaar later zit 3Motion op zijn vierde locatie omdat de vorige telkens te klein werd en staan er in de grote, vrij nieuwe productiehal in Zele onder meer twee gerobotiseerde digitale grootformaatprinters waar bijna continu en met amper toezicht grote volumes kunnen worden geprint en gesneden.

 

Marktleider

Helon maakt zich sterk zelfs uitgegroeid te zijn tot marktleider in België, met ook klanten in Frankrijk, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. De buitenlandse omzet is significant en zal toenemen. ‘We hebben conculega’s in elk segment waarin we actief zijn, maar wij gaan in elk van die segmenten van a tot z, van het bedenken tot de volledige installatie ter plaatse. Er is bovendien geen concurrent die ook in al die niches actief is.’

Dat zijn er nogal wat: van spandoeken over raam- en wagenbestickering, signalisatie en lichtreclame tot displays en verpakkingen, interieur- en winkelaankleding en levensgrote 3D-figuren en -voorwerpen. ‘Elk bedrijf is een potentiële klant voor ons. Iedereen heeft op zijn manier communicatiemateriaal nodig, zowel voor externe als interne communicatie. We hebben intussen ook een interieurgamma, van signalisatie tot al dan niet beprinte wanden in akoestisch materiaal van gerecycleerde petflessen. Voor een doe-het-zelfketen en een hotelketen bestickeren we bestaande meubels en keukens met houtfolies zodat ze budgetvriendelijk, ecologisch en snel vernieuwd worden.’

 

Rode Duivels

Voor de akoestische wanden richtte 3Motion het nevenmerk Sono Panel op. Jackprint is de naam van de webshop waar iedereen onder meer levensgrote, op karton geprinte familieleden of anderen kan bestellen. De familieleden waren een hit tijdens corona, maar zelfs nu komen er nog bijna dagelijks bestellingen binnen. 3Motion had ook enkele jaren een licentie om levensgrote Rode Duivels te printen onder het merk MySportsHero.

Vlug schakelen en flexibiliteit zijn kenmerken van het bedrijf. Helon schrijft de snelle groei van 3Motion - de omzet stijgt jaarlijks met 15 tot 20 procent - toe aan het continu inzetten op innovatie, duurzaamheid met onder meer de kartonafdeling, een dak vol zonnepanelen en milieuvriendelijke inkten en een creatieve, klantgerichte aanpak. ‘Zelfs van voor er een vraag is, gaan we klanten informeren en inspireren.

 

Overnames

Een groot vierjarig contract, waarover Helon nog geen details kan geven, moet de omzet helpen op te krikken naar zo’n 15 miljoen euro in 2025. ‘We hebben ook nog een aantal projecten in de pijplijn zitten.’ Nieuwe overnames kunnen leiden tot extra volume. ‘We kijken uit, maar er moet een goede match zijn. Het moet een win-winverhaal zijn. We hebben enkele jaren geleden al een participatie genomen in het plaatsingsbedrijf Model Deco, dat Franstalig en Brussels is. Recent hebben we het volledig overgenomen.’

De showroom van 3Motion in Zele is volgepakt met voorbeelden van wat mogelijk is, van een plantje in karton tot een groot display voor Harry Potter-merchandising. Het staat er vol met bekende namen zoals Coca-Cola, Proximus, BMW en BNP Paribas Fortis. Ook Bobbejaanland, Plopsaland, Center Parcs, Colruyt en Lidl horen tot de honderden klanten. Voor De Lijn printte 3Motion een levensgrote bus in karton.

De sterke groei van het nog jonge 3Motion leverde de onderneming en Helon een aantal onderscheidingen op. De jongste is een nominatie voor de Vlerick Venture Award 2023. Helon werd in 2020 ook verkozen tot beste vrouwelijke onderneemster van het jaar (Womed Award) en Trends nomineerde 3Motion tweemaal voor de Trends Gazellen. Helon is tevens voorzitter van de beroepsfederatie Fespa Belgium.